Постинг
28.07.2009 13:10 -
Въглеродната такса - решение на проблема или проблем сама по себе си ?
Бившият френски министър-председател Мишел Рокар ще представи днес пред медиите доклада съставен от оглавяваната от него експертна комисия относно създаването на т.нар. "Въглеродна такса", която, ако бъде въведена, ще се прилага за таксуване на невъзбновяемите енергоизточници (петрол, природен газ, въглища) като по този начин тя трябва да намали тяхното използване и оттам да доведе до понижаване отделянето на въглероден диоксид в атмосферата. Подобни фискални еко-инструменти вече се прилагат в други европейски страни (в Швеция подобна такса съществува от 1990 г.).
Въпросите, които стоят пред подобно начинание са много. На първо място би трябвало да се запитаме дали това оскъпяване на горивата идва в подходящ момент имайки предвид, че светът и в частност Франция, се намират в икономическа и финансова криза и всяко повишение на жизненоважни за икономиката суровини като петрола и природния газ може да доведе до допълнително намаляване на потреблението и още по-голяма стагнация. Друг важен аспект е въпросът за ефективността на подобни мерки - базирайки се на шведския опит, който отбелязва намаляване на вредните емисии с 9% след въвеждането на Вългеродната такса, френските експерти очакват подобен и дори по-висок резултат след въвеждането на таксата във Франция, но те не вземат предвид нещо, от което зависи успехът на всяко едно подобно начинание - а именно наличието на определена обществена дисциплина, т.е. наличието на социално самосъзнание можещо да наложи и подкрепи приложението на непопулярната мярка. Имайки предвид огромното значение на горивата за функционирането на всяка една икономика, както и липсата на реални техни алтернативи към днешна дата, можем да предположим, че френското общество и франската индустрия ще предпочетат да употребяват горива макар и на по-високи цени. Можем също така да се запитаме и до каква степен подобни мерки целят увеличаване на фискалните приходи, силно пострадали от кризата и от мерките за намаляване на данъците предприети от президента Саркози.
Шведското председателство на Европейския Съюз изказа задоволството си от тази френска инициатива и обеща да я подложи на обсъждане по време на следващия съвет на министрите на финансите на Общността с оглед на бъдещото въвеждане на подобна мярка във всичките 27 страни членки.
Не мисля, че някой здравомислещ човек в 21-ви век би могъл да отрече нуждата от бързи и адекватни решения срещу глобаното затопляне, но надали допълнителното повишаване на цените на основни горива (и без това достатъчно скъпи) би могло да бъде определено като такова решение. По мое мнение, подобни чисто кабинетни идеи измислени от хора без реална връзка с онези, които ще бъдат потърпевши от съответните мерки, могат единствено да допринесат за допълнителното поскъпване на живота (всяко повишение в цените на енергоносителите се отразява почти автоматично и в цената на стоките, които са произвеждани и превозвани посредством тези енергоносители). Много по-удачно би било да се инвестира в разработването на водороден автомобилен двигател (проект, който буксува от години именно поради липсата на стабилна държавна и европейска подкрепа) и на автономен и достъпен електромобил. Именно такъв тип инициативи, които са полезни и в същото време не изискват от хората да променят радикално начина си на живот, биха могли да дадат добри и устойчиви решения на екологичните предизвикателства на нашата епоха.
Преди време видях надраскан на една стена следния графит : "По-малко петрол, повече идеи !" - подходящи и осъществими идеи, бих добавил.
Въпросите, които стоят пред подобно начинание са много. На първо място би трябвало да се запитаме дали това оскъпяване на горивата идва в подходящ момент имайки предвид, че светът и в частност Франция, се намират в икономическа и финансова криза и всяко повишение на жизненоважни за икономиката суровини като петрола и природния газ може да доведе до допълнително намаляване на потреблението и още по-голяма стагнация. Друг важен аспект е въпросът за ефективността на подобни мерки - базирайки се на шведския опит, който отбелязва намаляване на вредните емисии с 9% след въвеждането на Вългеродната такса, френските експерти очакват подобен и дори по-висок резултат след въвеждането на таксата във Франция, но те не вземат предвид нещо, от което зависи успехът на всяко едно подобно начинание - а именно наличието на определена обществена дисциплина, т.е. наличието на социално самосъзнание можещо да наложи и подкрепи приложението на непопулярната мярка. Имайки предвид огромното значение на горивата за функционирането на всяка една икономика, както и липсата на реални техни алтернативи към днешна дата, можем да предположим, че френското общество и франската индустрия ще предпочетат да употребяват горива макар и на по-високи цени. Можем също така да се запитаме и до каква степен подобни мерки целят увеличаване на фискалните приходи, силно пострадали от кризата и от мерките за намаляване на данъците предприети от президента Саркози.
Шведското председателство на Европейския Съюз изказа задоволството си от тази френска инициатива и обеща да я подложи на обсъждане по време на следващия съвет на министрите на финансите на Общността с оглед на бъдещото въвеждане на подобна мярка във всичките 27 страни членки.
Не мисля, че някой здравомислещ човек в 21-ви век би могъл да отрече нуждата от бързи и адекватни решения срещу глобаното затопляне, но надали допълнителното повишаване на цените на основни горива (и без това достатъчно скъпи) би могло да бъде определено като такова решение. По мое мнение, подобни чисто кабинетни идеи измислени от хора без реална връзка с онези, които ще бъдат потърпевши от съответните мерки, могат единствено да допринесат за допълнителното поскъпване на живота (всяко повишение в цените на енергоносителите се отразява почти автоматично и в цената на стоките, които са произвеждани и превозвани посредством тези енергоносители). Много по-удачно би било да се инвестира в разработването на водороден автомобилен двигател (проект, който буксува от години именно поради липсата на стабилна държавна и европейска подкрепа) и на автономен и достъпен електромобил. Именно такъв тип инициативи, които са полезни и в същото време не изискват от хората да променят радикално начина си на живот, биха могли да дадат добри и устойчиви решения на екологичните предизвикателства на нашата епоха.
Преди време видях надраскан на една стена следния графит : "По-малко петрол, повече идеи !" - подходящи и осъществими идеи, бих добавил.
Няма коментари